εικαστικα Βασιλούδη

Ζωγραφική και παιδί

Άλλα, Παιδαγωγικά, Προσχολική Ηλικία, Σχολική Ηλικία

Από την καθηγήτρια εικαστικών Ευτυχία Βασιλούδη.

Πόσο σημαντική είναι η ζωγραφική στην νοητική και συναισθηματική ανάπτυξη ενός παιδιού; Πόσο πρέπει να ενθαρρύνουμε το παιδί μας να ζωγραφίζει και σε ποιόν βαθμό επεμβαίνουμε σε αυτό που ζωγραφίζει; Τι κάνουμε αν δούμε ότι το παιδί μας αποτυπώνει τις σκέψεις του και τον κόσμο που αντιλαμβάνεται με έναν τρόπο που θα το χαρακτήριζε ως κλήση στην ζωγραφική;

Κοντά στην ηλικία των τριών τα παιδιά ανακαλύπτουν τα χρώματα μέσα από τους μαρκαδόρους και τις ξυλομπογιές.  Τα σχήματα τους είναι ακανόνιστα και ουσιαστικά αυτό που κάνουν είναι να προσπαθούν να κατακτήσουν τον χώρο γύρω τους. Καθώς μεγαλώνουν η αντίληψη τους για τον κόσμο γίνεται πιο συγκεκριμένη και όλο αυτό που βιώνουν θέλουν να το βάλουν στο χαρτί. Τα σχήματα τους μπορεί να εξακολουθούν να είναι ακανόνιστα, καθώς τα αποτυπώνουν όπως ακριβώς είναι μέσα στο μυαλό τους αλλά παρόλα αυτά θα τα ονομάσουν σπιτάκι ή αυτοκίνητο ή σκύλος ή οτιδήποτε άλλο σκέφτονται.

Πολλές φορές θα αναρωτηθούμε πόσο πρέπει να επέμβουμε σε αυτό που ζωγραφίζει το παιδί μας και να του δείξουμε πως γίνεται. Στις μικρές ηλικίες προσπαθούμε να το αφήνουμε να εκφραστεί όσο μπορεί μόνο του και το ενθαρρύνουμε να ζωγραφίζει. Προσέχουμε πολύ διότι είναι η ηλικία του πρώτου πειραματισμού και δεν θέλουμε να το κάνουμε να νιώσει πως δεν το κάνει καλά. Αν αυτό που λέει πως ζωγραφίζει δεν μοιάζει με την πραγματικότητα, δεν πειράζει είναι απόλυτα φυσιολογικό. Για την δική του ηλικία και αντίληψη είναι αρκετό. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε μαζί του όσο πιο απλά γίνεται ώστε να το ενθαρρύνουμε να συνεχίσει.

Μέσα από την ζωγραφική θα μάθει να ορίζει τον χώρο του και να εκφράζεται. Οι ζωγραφιές είναι ένα μέσο επικοινωνίας ένα κομμάτι από τον ψυχισμό. Τα παιδιά τις θεωρούν κτήμα τους, δένονται με αυτές και πολλές φορές τις χαρίζουν για να δείξουν την αγάπη τους. Πολλές φορές πάνω σε ένα χαρτί θα δούμε κάτι που τα κάνει χαρούμενα αλλά και κάτι που τα στενοχωρεί. Η ανάλυση του παιδικού ιχνογραφήματος ή αλλιώς ζωγραφιάς είναι μια μέθοδος που χρησιμοποιούν πολλοί ειδικοί για να καταλάβουν τι συμβαίνει στον ψυχισμό πολλών παιδιών.

Καλό είναι να παρακολουθούμε τι ζωγραφίζει το παιδί μας και πως. Σε κάποιες περιπτώσεις είναι εύκολο να καταλάβουμε τι σκέφτεται και νιώθει μέσα από τις ζωγραφιές του. Μπορούμε να αναλύουμε τι έχει ζωγραφίσει, δηλαδή να το βάζουμε στην διαδικασία να μας πει τι έχει ζωγραφίσει και γιατί. Μέσα από αυτή την διαδικασία αναπτύσσει τον διάλογο, την έκφραση και εμείς μαθαίνουμε με έναν εύκολο και ευχάριστο για όλους τρόπο τι σκέφτεται το παιδί μας και πόσο ευτυχισμένο είναι.

Από την πρώτη δημοτικού η ζωγραφική των παιδιών με την βοήθεια των εκπαιδευτικών αρχίζει να αποκτά κανόνες και λύσεις. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αναπτύσσοντας καθημερινά τις εικαστικές τους ικανότητες πιθανόν να παρατηρήσουμε πως το παιδί μας ζωγραφίσει αντικειμενικά πολύ καλά για την ηλικία του. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να το συζητήσουμε μαζί του, να δούμε σε ποιο βαθμό του αρέσει και αν θα ήθελε να ασχοληθεί ακόμα περισσότερο με αυτή την δραστηριότητα. Η επιλογή είναι δική του, αν το πιέσουμε να ασχοληθεί παραπάνω χωρίς να το θέλει το πιο πιθανόν είναι να χάσουμε και την πιθανότητα να το ήθελε στο μέλλον.

Παρακαλούμε κατά την ηλεκτρονική αναδημοσίευση οποιουδήποτε περιεχομένου να αναγράφετε την πηγή με ενεργό σύνδεσμο προς το oloigiatopaidi.gr. Ευχαριστούμε!

 

 

Αφήστε μια απάντηση