12. Φρα

Δυσλεξία vs Ξένη γλώσσα

Ειδική Αγωγή, Λογοθεραπεία

Από τη λογοθεραπεύτρια Χριστίνα Φραγκοπούλου.

12. ΦραΔυσλεξία vs Ξένη γλώσσα

Μια νέα σχολική χρονιά εγκαινιάστηκε πριν λίγες ημέρες φέρνοντας μαζί, σε κάποιους γονείς, νέες ανησυχίες ή επιφέροντας στο προσκήνιο παλαιότερες. Μία από αυτές είναι η έναρξη ξένης γλώσσας.

Ο προβληματισμός αυτός είναι εντονότερος όταν το εν λόγω παιδί παρουσιάζει δυσκολία στη μάθηση και πιο συγκεκριμένα έχει διαγνωστεί με δυσλεξία.

Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή!

Ξεκινώντας με τον όρο δυσλεξία, αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι ταυτόσημος με τον όρο μαθησιακές δυσκολίες αλλά αντίθετα αποτελεί μια υποκατηγορία αυτών. Πιο συγκεκριμένα, δυσλεξία είναι η πιο κοινή από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Τι συμβαίνει όμως με την εκμάθηση μια ξένης γλώσσας; Μπορεί ένα άτομο με δυσλεξία να μάθει μια ξένη γλώσσα;

Στην πραγματικότητα αρκετά παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας, όμως δεν είναι αδύνατο. Σε κάποιες περιπτώσεις ίσως να είναι και βοηθητικό όμως για τα περισσότερα παιδιά με δυσλεξία φαντάζει δύσκολο και αγχωτικό. Η δυσκολία εδώ δεν έγκειται στο γεγονός ότι είναι μία άλλη γλώσσα αλλά στις αδυναμίες που έχει το παιδί στη διαδικασία της μάθησης, οι οποίες είναι κοινές είτε για μητρική είτε για ξένη γλώσσα.

Το ήξερες ότι….

Σύμφωνα με έρευνες, η Αγγλική γλώσσα είναι η πιο δύσκολη στην εκμάθηση της για τα άτομα με δυσλεξία, καθώς χαρακτηρίζεται ως μη φωνητική γλώσσα –ενώ έχει 26 γράμματα, έχει 44 ήχους- διαβάζουμε διαφορετικά από αυτά που γράφουμε. Στην Γερμανική γλώσσα, υπάρχει στενή αντιστοιχία μεταξύ ήχων στον προφορικό λόγο (φωνήματα) και γραμμάτων στον γραπτό λόγο (γραφήματα).

Τι δυσκολίες έχει ένα παιδί με δυσλεξία στη μάθηση;

  • Δυσκολία στην μακροπρόθεσμη και βραχυπρόθεσμη μνήμη Þ δυσκολία στην εκμάθηση λεξιλογίου μιας ξένης γλώσσας
  • Δυσκολία στην φωνολογική ενημερότητα Þ δυσκολία στην ανάγνωση
  • Δυσκολία στον προσανατολισμό στο χώρο και στο χρόνο Þ ιδιαίτερες δυσκολίες στις συντακτικές δομές της ερώτησης και της άρνησης (στην Αγγλική γλώσσα, κυρίως στην αναστροφή ρήματος-υποκειμένου)
  • Δυσκολία στην γραφή
  • Δυσκολία στην κατανόηση γραπτού λόγου
  • Δυσκολία στην κατανόηση και χρήση της γραμματικής

Έχεις παρατηρήσει ότι…Η Αγγλική γλώσσα έχει αρκετά γραφήματα με καθρεφτικές ομοιότητες και διαφορές;

p, q, b, d, g

Κάθε μαθητής με δυσλεξία παρουσιάζει διαφορετικό μαθησιακό προφίλ οπότε έχει διαφορετικές ικανότητες και αδυναμίες!

Η απάντηση λοιπόν στο ερώτημα εάν το παιδί με δυσλεξία μπορεί να μάθει ξένη γλώσσα είναι : μπορεί να μάθει μία ξένη γλώσσα εφόσον το θέλει και καθοδηγείται από τον κατάλληλο εκπαιδευτικό, ο οποίος θα μπορεί να προσαρμόσει την μάθηση στις ανάγκες του μαθητή χρησιμοποιώντας τις δυνατές του πτυχές (αφή, εικόνα, ήχο, βιωματική μάθηση, πολυαιθητηριακή διδασκαλία κ.α. ). Η εκμάθηση της ξένης γλώσσας θα πρέπει να γίνεται από ειδικά καταρτισμένο εκπαιδευτικό (ειδικό παιδαγωγό), με εξειδίκευση στις μαθησιακές δυσκολίες.

Είναι σημαντικό να έχετε κατά νου ότι ο μαθητής αυτός δεν υστερεί σε τίποτα από τους υπόλοιπους, έχει φυσιολογική ή και άνω του μέσου όρου νοημοσύνη. Πρωταρχικός στόχος στη διδασκαλία θα πρέπει να είναι η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της ψυχολογίας του μαθητή.

Μήπως θα ήταν χρήσιμο να γνωρίζεις ότι…

Η φωνολογική αδιαφάνεια της Αγγλικής γλώσσας επιδεινώνει τις δυσκολίες στην ανάγνωση. Τα άτομα με αναγνωστικές διαταραχές θα ήταν προτιμότερο να επιλέξουν Ιταλικά, Ισπανικά ή Φιλανδικά που χαρακτηρίζονται από φωνολογική συνοχή.

Παρακαλούμε κατά την ηλεκτρονική αναδημοσίευση οποιουδήποτε περιεχομένου να αναγράφετε την πηγή με ενεργό σύνδεσμο προς το oloigiatopaidi.gr . Ευχαριστούμε!

Αφήστε μια απάντηση