9.3

Συμβουλές για γονείς και εκπαιδευτικούς

Ειδική Αγωγή, Λογοθεραπεία

Από τη λογοθεραπεύτρια Χριστίνα Φραγκοπούλου.

9.3Συμβουλές για γονείς και εκπαιδευτικούς

 Εκπαιδευτικός ή γονέας;

Μήπως δυσκολεύεστε να “επικοινωνήσετε” με κάποιο παιδί που παρουσιάζει δυσκολία στην ομιλία, την κατανόηση ή οποιαδήποτε άλλη δυσκολία η οποία περιορίζει την “επικοινωνία” σας; Παρακάτω παρατίθεται μια λίστα με συμβουλές…

 

  • Να ξεκινάτε την φράση σας με το όνομα του παιδιού έτσι ώστε να καταλαβαίνει ότι απευθύνεστε σε αυτό.

 

  • Όταν μιλάτε σε ένα παιδί προσπαθήστε να έρθετε στο ύψος του έτσι ώστε τα μάτια σας να είναι στην ίδια ευθεία.

 

  • Χρησιμοποιείτε μικρές φράσεις (κάθομαι κάτω, πλένω χέρια κλπ…). Οι μεγαλύτερες προτάσεις απαιτούν ανεπτυγμένες δεξιότητες ακουστικής επεξεργασίας, τις οποίες και δεν διαθέτει ένα παιδί με δυσκολία στην κατανόηση.

 

  • Να περιμένετε! Δώστε στο παιδί χρόνο έπειτα από κάθε μικρή εντολή. Χρόνο για να επεξεργαστεί τις πληροφορίες.

 

  • Αν θέλετε να δώσετε μια σειρά εντολών προσπαθήστε να τις δίνετε μία-μία κάθε φορά μετά την εκτέλεση της προηγούμενης έτσι ώστε να μπορεί να ακολουθήσει. Αν σας φαίνεται χρονοβόρο μπορείτε να οπτικοποιήσετε τις εντολές και να τις καρφιτσώσετε με την σειρά σε ένα πίνακα δίνοντας στο παιδί την δυνατότητα να παρακολουθεί την αλληλουχία και να μην παραλείπει κάποια. Με τον τρόπο αυτό βοηθάτε στο να αποκτήσει εικονική αναπαράσταση των εντολών και σταδιακά να βελτιώσει τις μνημονικές δεξιότητες.

 

  • Χρησιμοποιείστε νοήματα. Τα νοήματα επαυξάνουν την επικοινωνία με ένα οπτικό ερέθισμα συμπληρωματικό του ακουστικού. Χρησιμοποιείστε φυσικές χειρονομίες για να σηματοδοτήσετε το νέο και υπάρχον λεξιλόγιο. Μην περιμένετε να ακούσετε λέξεις και μην τις απαιτείτε. Το παιδί μπορεί να μιμηθεί πιο εύκολα τα νοήματα τα οποία καταργούνται αυτόματα με την αντικατάσταση τους σε λέξεις. Τα νοήματα επιταχύνουν, δεν επιβραδύνουν την εμφάνιση ομιλίας και την γλωσσική εξέλιξη όπως φοβούνται κάποιοι γονείς.

 

  • Επαναλαμβάνετε το σωστό! Κάθε φορά που το παιδί λέει κάτι με τον δικό του τρόπο, επαναλαμβάνετε με την σωστή άρθρωση. Προσοχή όμως! Δεν λέμε ποτέ σε ένα παιδί “Πες”. Θέλουμε από το παιδί να ακούει το σωστό και όταν είναι έτοιμο θα το επαναλάβει με τον ορθό τρόπο. (π.χ. νανάνα – Ναι μπανάνα)

 

  • Μιλάτε με φυσιολογική ταχύτητα! Προσπαθήστε να αποφεύγετε γρήγορες εντολές τις οποίες δεν προλαβαίνει να επεξεργαστεί το παιδί. Αποφεύγουμε όμως και το άλλο άκρο, δεν συλλαβίζουμε λέξεις.

 

  • Μην διακόπτετε! Μαθαίνουμε στα παιδιά να μιλάει ο καθένας με την σειρά του και το πιο σημαντικό, όταν μιλάμε κοιτάμε ο ένας τον άλλο.

 

  • Παίξτε – Παίξτε –Παίξτε! Συνήθως οι πρώτες λέξεις και η μίμηση κάνουν την εμφάνιση τους στο αυθόρμητο ελεύθερο παιχνίδι!

 

Οι παραπάνω συμβουλές σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν την λογοθεραπεία.

Παρακαλούμε κατά την ηλεκτρονική αναδημοσίευση οποιουδήποτε περιεχομένου να αναγράφετε την πηγή με ενεργό σύνδεσμο προς το oloigiatopaidi.gr . Ευχαριστούμε!

Αφήστε μια απάντηση