ΛΟΓΟ 13

Σημάδια Δυσλ3ξίας στην Πqοσχολική Ηλικία

Γενικά, Ειδική Αγωγή, Λογοθεραπεία

Από τη λογοθεραπεύτρια Χριστίνα Φραγκοπούλου.

 

ΛΟΓΟ 13Δυσλεξία!

Ένας όρος που ακούγεται πολύ συχνά στις μέρες μας και συνήθως χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει ένα παιδί που δεν έχει καλή σχολική επίδοση.

«Η λέξη δυσλεξία  έχει ελληνικές ρίζες. Προέρχεται από το ελληνικό «δυς» (που σημαίνει κάτι δύσκολο) και από το «λέξια» (λέξεις ή γλώσσα). »
Ο γενικός όρος, του οποίου και υποκατηγορία είναι η δυσλεξία, είναι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.Ένας όρος που στην πραγματικότητα χαρακτηρίζει ένα μέρος των παιδιών που δεν έχουν καλή σχολική επίδοση και όχι όλους τους μαθητές που εμφανίζουν δυσκολίες.

Η δυσλεξία είναι πιο εμφανής στα παιδιά μόλις φτάσουν στο σχολείο, ωστόσο μπορεί να προειδοποιήσει και νωρίτερα με την εμφάνιση πρώιμων δεικτών- σημάδια πιθανής δυσλεξίας:

  • Οικογενειακό ιστορικό δυσκολιών σε μαθησιακό επίπεδο – ανάγνωση, γραφή.
  • Καθυστέρηση στην ομιλία καθώς και επίμονες φωνολογικές δυσκολίες.
  • Δυσκολία στην απομνημόνευση ποιημάτων, τραγουδιών με ρίμα, αντίληψη της ομοιοκαταληξίας.
  • Δυσκολία στις χωρικές έννοιες – πάνω, κάτω/ δεξιά, αριστερά/ ανατολικά, δυτικά/ ψηλά, χαμηλά – καθώς και χρονικές – μετά, πριν, αύριο.
  • Δυσκολία στον συγχρονισμό των κινήσεων– σχοινάκι, κουτσό, περπάτημα, ποδήλατο.
  • Δυσκολία στην ζωγραφική- σχεδιασμό σχημάτων κ.α.
  • Αδυναμία αφήγησης γεγονότων με χρονική ακολουθία.
  • Δυσκολία στην εκφορά σύνθετων και πολυσύλλαβων λέξεων στον προφορικό λόγο.
  • Στον προφορικό λόγο παρουσιάζονται δυσκολίες στους χρόνους των ρημάτων ή/ και στις αντωνυμίες.
  • Δυσκολία στην ανάκληση λέξεων (ονομασία γνωστών καθημερινών αντικειμένων).
  • Δυσκολία στην ακολουθία και εκτέλεση οδηγιών.
  • Αδιαφορία ή αποφυγή για εμπλοκή σε δραστηριότητες που απαιτούν ακουστική κατανόηση και συζήτηση.
  • Δυσκολία γραφής– πολλά παιδιά δυσκολεύονται να γράψουν το όνομα τους.
  • Δυσκολία με τις ακολουθίες – επανάληψη των ημερών της εβδομάδος, ή μέτρημα μέχρι το 10.
  • Δυσκολία στην μνήμη  συντονισμό μνήμη και εκτέλεση προφορικών εντολών.

Η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια. Τα παιδιά που έχουν διαγνωστεί με δυσλεξία έχουν ένα χαρισματικό, δημιουργικό και παραγωγικό νου, απλά μαθαίνουν με διαφορετικό τρόπο.

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά δεν συναντώνται όλα σαν σύνολο σε κάποιο παιδί, αλλά παρατηρούνται κάποια εξ αυτών. Ακόμη, όταν παρατηρούνται κάποια από αυτά δεν σημαίνει απαραίτητα ότι το παιδί έχει δυσλεξία. Τα επίπεδα σοβαρότητας διαφέρουν από άτομο σε άτομο οπότε δεν παρατηρείται η ίδια εικόνα (ίδιος συνδυασμός συμπτωμάτων) σε όλους. Ένας ειδικός θα αξιολογήσει τις δυνατότητες και τις αδυναμίες και μαζί με την διεπιστημονική ομάδα θα δώσουν την διάγνωση.

Τέλος, για να αποδοθούν οι δυσκολίες ενός παιδιού στην ύπαρξη δυσλεξίας, θα πρέπει το παιδί να έχει φυσιολογική νοημοσύνη και να μην έχει άλλου είδους αισθητηριακές δυσκολίες (ελλείμματα στην ακοή, όραση κ.α.).

Όλοι μπορούν να μετρήσουν πόσους σπόρους έχει ένα μήλο. Κανένας όμως δεν μπορεί να μετρήσει πόσα μήλα θα κάνει ένας σπόρος…

Για οποιαδήποτε απορία ή πληροφορία μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας: komotinilogos@gmail.com.

Παρακαλούμε κατά την ηλεκτρονική αναδημοσίευση οποιουδήποτε περιεχομένου να αναγράφετε την πηγή με ενεργό σύνδεσμο προς το oloigiatopaidi.gr . Ευχαριστούμε!

 

Αφήστε μια απάντηση