δυσγραφία Φιλίτσα Κούνιου

Γνωρίζοντας τη Δυσγραφία

Ειδική Αγωγή, Ειδική Αγωγή, Λογοθεραπεία

Από την λογοθεραπεύτρια Φιλίτσα Κούνιου.

δυσγραφία Φιλίτσα ΚούνιουΟι Μαθησιακές Δυσκολίες (ΜΔ) όπως αναφέρονται από τη National Joint Committee on Learning Disabilities (NJCLD, 1988), είναι «ένας γενικευμένος όρος που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην απόκτηση και στη χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικών. Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο, αποδίδονται σε δυσλειτουργία του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (ΚΝΣ)  και μπορεί να υπάρχουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής. Προβλήματα σε συμπεριφορές αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης και αλληλεπίδρασης μπορεί επίσης να συνυπάρχουν. Άλλες δυσκολίες, όπως η νοητική υστέρηση, η αισθητηριακή βλάβη και η συναισθηματική διαταραχή μπορεί να παρατηρούνται ταυτόχρονα με τις ΜΔ όμως δεν είναι το άμεσο αποτέλεσμα αυτών των συνθηκών».

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες χωρίζονται σε 2 κατηγορίες:

  • Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες
  • Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Με τον όρο, λοιπόν, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) αναφερόμαστε σε μία διαταραχή που αφορά στην κατανόηση ή τη χρήση της γλώσσας (προφορική και γραπτή), η οποία μπορεί να εκδηλωθεί σε κάποιο άτομο ως περιορισμένη ικανότητα να ακούει, να σκέφτεται, να μιλάει, να διαβάζει, να γράφει, να συλλαβίζει και να κάνει μαθηματικές πράξεις. Στις ΕΜΔ ανήκουν η δυσλεξία, η δυσαριθμησία, η δυσγραφία κλπ.

Η δυσγραφία είναι η αδυναμία του ατόμου να μετατρέψει τα ακουστικά και οπτικά ερεθίσματα σε κινητική συμπεριφορά και να παράγει αναγνώσιμη γραφή. Είναι επίκτητη βλάβη και σχετίζεται με το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα (ΚΝΣ). Συνήθως κάνει την εμφάνισή της κάπου στο νηπιαγωγείο ή στην πρώτη δημοτικού, όταν δηλαδή ξεκινάει το παιδί να γράφει. Μπορεί, επίσης, να συνυπάρχει και με άλλες μαθησιακές δυσκολίες.

Κάποια χαρακτηριστικά της δυσγραφίας είναι: δυσανάγνωστα γράμματα, ορθογραφικά λάθη, ακανόνιστο μέγεθος γραμμάτων, δυσκολία συμμόρφωσης με τους κανόνες γραφής (πχ γραφή πάνω στη γραμμή, περιθώρια), πιθανόν λανθασμένη τοποθέτηση χεριού, μολυβιού και σώματος με αποτέλεσμα να επέρχεται γρήγορα πόνος και κούραση.

  • Η δυσγραφία δεν θα πρέπει να μπερδεύεται με την κακογραφία, καθώς η πρώτη ανήκει στις ΕΜΔ, ενώ η δεύτερη όχι.

Τεχνικές αντιμετώπισης

  • Αφήνουμε το παιδί να διαλέξει μόνο του το μολύβι/στυλό που θα τον διευκολύνει στη γραφή.
  • Διαλέγουμε ένα τετράδιο με γραμμές, υπενθυμίζοντας ότι πρέπει να γράφει πάνω σε αυτές.
  • Υπενθυμίζουμε ότι δεν πρέπει να ξεπερνάει τα περιθώρια του τετραδίου.
  • Δείχνουμε την τριποδική λαβή (αν κριθεί απαραίτητο) και τη σωστή στάση σώματος.
  • Ανεξάρτητα με την ηλικία του παιδιού, στην αρχή δίνουμε ασκήσεις πρώτης γραφής (πχ ένωση κουκίδων, λαβύρινθος).
  • Δίνουμε στο παιδί να κάνει ασκήσεις λεπτής κινητικότητας (πχ να παίξει με πλαστελίνη, να περνάει χάντρες από κλωστή).
  • Δίνουμε να διορθώσει το γραπτό του ή ένα γραπτό δικό μας (πάντα με τη βοήθειά μας).
  • Δεν «βομβαρδίζουμε» το παιδί με κείμενα προς αντιγραφή.
  • Πάντα ενθαρρύνουμε και επιβραβεύουμε την προσπάθεια του και δεν τον τιμωρούμε.
  • Τέλος, πρέπει να υπάρχει υπομονή και καλή θέληση.

Παρακαλούμε κατά την ηλεκτρονική αναδημοσίευση οποιουδήποτε περιεχομένου να αναγράφετε την πηγή με ενεργό σύνδεσμο προς το oloigiatopaidi.gr. Ευχαριστούμε!

Αφήστε μια απάντηση